Nächster Film
Freitag, 4. Juli 2017, 20.00 Uhr
Rhein-Main-Kinopremiere
CAMERAPERSON

Preisgekrönter Dokumentarfilm
Kamera, Producer, Regie: Kirsten Johnson
Producer: Marilyn Ness
Schnitt: Nels Bangerter
USA 2015, 102 Min.
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Seit über 25 Jahren arbeitet Kirsten Johnson als Kamerafrau für Regisseure, mit denen sie auf der ganzen Welt unterwegs war: in Bosnien, Nigeria, Uganda, Afghanistan und den USA. In all diesen Jahren wurde sie mit und ohne Kamera selbst zur Zeitzeugin - und stillen Beobachterin. Nun hat sie sich entschlossen, ihre ”Erinnerungsbilder” zu einem Film zu kompilieren - Bilder, die sie geprägt haben, Bilder, die wir aus anderen Filmen kennen, Bilder, die am Rande der Dreharbeiten, beim Warten, bei Interviews mit Protagonisten, bei der Drehrecherche entstanden sind. Cameraperson ist Kirsten Johnsons ”Memoir” und ein seltener filmischer Glücksfall, der uns lehrt, zu sehen und den Bildern zu vertrauen. (Filmfest München.)

Der Dokumentarfilm basiert auf Aufnahmen, die aus der Zeit der 25-jährigen Karriere von Kirsten Johnson als Kamerafrau und Regisseurin stammen. Johnson filmt eine ländliche Familie in Foca in Bosnien; einen jungen Boxer in Brooklyn; und eine Entbindungsstation in Kano, Nigeria. Jahrelang und für verschiedene Projekte folgt sie den Spuren des französischen Philosophen Jacques Derrida auf den Straßen von Manhattan; befragt einen texanischen Staatsanwalt zu einem Mord mit rassistischem Hintergrund, bei dem ein Farbiger von einem Kleintransporter am Boden geschleift wurde, bis er tot ist; und wird in einem Gefängnis in Jemen von den Gefängniswärtern daran gehindert, inhaftierte Al-Qaida-Verdächtige zu filmen.

Zwischen Reisen im Ausland filmt sie ihre eigenen Zwillinge und in der elterlichen Farm in Washington State ihren schon älteren Vater und ihre Mutter, die an Alzheimer erkrankt ist. Zurück in Nigeria filmt Johnson eine Hebamme, die kämpft, ohne Brutkasten und Sauerstoffversorgung das Leben eines Babys zu retten. Der Boxer in Brooklyn verliert seinen Kampf und wird von seiner Mutter getröstet. Eine Reihe von Einstellungen dokumentiert die Drehorte der Konflikte und Greueltaten, an denen Johnson gearbeitet hat: Wounded Knee im Indianerreservat Pine Ridge, Tahrir Square in Kairo, Liberia, Ruanda, World Trade Center, Sarajewo und Camp X-Ray, Guantánamo Bay. Sie kehrt nach Bosnien zurück und zeigt der Familie die Aufnahmen, die sie dort vor fünf Jahren gedreht hat.


Kirsten Johnson bei der Arbeit in Ruanda (Ostafrika)

”Observing people in the context in which they’re under a great deal of pressure, we often see their humanity,” says Kirsten Johnson. It’s a neat manifesto for her practice as the leading American documentary cameraperson - for example, on Laura Poitras’s exploration of the US whistle-blower Edward Snowden and the NASA spying scandal, Citizenfour (2014), which not only won the Academy Award for Best Documentary Feature, but drew potent attention to the ethics of media in an era of state surveillance. It was Johnson’s second film with Poitras after The Oath (2010), about the Taliban and Guantánamo; they are now working on a third. She also shot Kirby Dick and Amy Ziering’s The Invisible War (2011), a crusading indictment of rape in the US military, which was nominated for an Oscar the year before Citizenfour.


Großmutter in einer moslemischen Familie in Foca in Bosnien

There’s only one blink-and-you’ll miss-it reference to Citizenfour in Cameraperson, Johnson’s career-spanning documentary: a sequence preceded by an intertitle stating ‘[Location Redacted]’. It shows, in close-up, a thumb drive being mixed into cement, and the cement spread to form a paving stone. The grey claustrophobia of the sequence from Citizenfour suggests how global digital surveillance risks erasing the specificity of our identities: the very quality that, Cameraperson suggests, defines documentary. All the other sequences in the film are identified by their location. Johnson loves the freedom of a big sky: images of clouds and shots from high vantage points - buildings, a Kabuli Ferris wheel - punctuate the film. So focused is Johnson on the places and people in front of the camera that, when filming the French philosopher Jacques Derrida crossing a New York street, she falls over backwards into traffic.


Kirsten Johnson in Darfur, Nordost-Afrika

Showing the falls, sneezes, awkward silences, military checkpoints, hesitations refusals, passing traffic and personal experience often eschewed by the finished documentaries from which she takes her material, Johnson reinvents the documentary form by turning it inside out. ”There is no one central question to this film,” Johnson says. ”It is a multitude. I wanted to make a film in which I was allowed to ask as many questions as I have and not answer them.” Cameraperson offers no voiceover or authorial statement beyond the opening intertitle that asks the viewer to see it as Johnson’s memoir.

Material from documentaries considered ‘political’, such as Citizenfour, is resignified through the inclusion of outtakes that brings them into the realm of the personal, but also through being intercut with Johnson’s home movies of her mother; and of her father and her children after her mother’s death. The inclusion of home movies positions it as ‘first-person’ documentary, to use the filmmaker Alisa Lebow’s term, but also reframes all documentary as ‘first person’ by asserting the sensibility of the cinematographer.


Flüchtlingscamp in Darfur

At the same time, the film offers an intimate history of contemporary American political documentary shaped by a loosely affiliated network - affiliated, not least, by Johnson’s work with Poitras, Dick and Ziering as well as Michael Moore and Dawn Porter. Her own film stresses documentary’s never-more-urgent function of offering longform investigation and extensive oversight into complex issues, including war crimes (the PBS TV series Women, War and Peace, 2011), racism in America (Whitney Dow and Marco Williams’s The Two Towns of Jasper, 2002) and the illegal invasion of Afghanistan (Moore’s Fahrenheit 9/11, 2004), all shot by Johnson and extracted in Cameraperson. The chillingly - and necessarily - oblique reference to Citizenfour underlines documentary’s significance in combating phenomena variously described as fake news, post-truth politics and the social media bubble, all of which have emerged from and furthered the economic decline of traditional news media. [...]

Sophie Mayer: Sight & Sound, London

Auszeichnungen (Auswahl):

Golden Gate Award beim San Francisco International Film Festival für den besten Dokumentarfilm; Grand Jury Award beim Sheffield International Documentary Festival; Preis für den besten Dokumentarfilm beim Sarasota Film Festival; Critics’ Choice Documentary Award für Most Compelling Living Subject of a Documentary (Kirsten Johnson), Harrell Award für den besten Dokumentafilm beim Camden International Film Festival; Cinema Eye Honors Award für den Film The Unforgettables (Johnson), für Outstanding Achievement in Nonfiction Filmmaking (Johnson, Marilyn Ness), für Schnitt (Nels Bangerter) und Kamera (Johnson); Bruce Sinofsky Prize beim Montclair Film Festival für den besten Dokumentarfilm; Feature Documentary Award beim DOXA Documentary Film Festival; Founders Prize für den besten amerikanischen Dokumentarfilm beim Traverse City Film Festival; Special Jury Prize beim RiverRun International Film Festival; Allan King Documentary Award der Toronto Film Critics Association; Freedom of Expression Award des National Board of Review, USA; Arri Amira Award beim DOK.fest München;