Nächster Film
Freitag, 2. Februar 2018, 20.00 Uhr
COVER GIRL
Deutscher Kinotitel: Es tanzt die Göttin

Musical Comedy mit Rita Hayworth, Gene Kelly, Phil Silvers
Songs: Jerome Kern (Musik), Ira Gershwin (Lyrics)
Chefkameramänner: Rudolph Maté, Allen M. Davey
Producer: Arthur Schwartz
Drehbuch: Virginia Van Upp
Regie: Charles Vidor
USA 1943, 107 Min.
Erstaufführung der restaurierten Originalversion

Programmheft als PDF herunterladen

Zu den großen Musicals der Blütezeit Hollywoods - Singin’ in the Rain, The Band Wagon, The Pirate, An American in Paris - gehört auch das hierzulande weniger bekannte Cover Girl, das es ”verdient, zu den besten Filmmusicals aller Zeiten gezählt zu werden” (The Hollywood Reporter), ein Film mit hinreißenden Tanzsequenzen und verschwenderischen Designs. Der 1944 herausgebrachte Film mit Rita Hayworth auf dem Höhepunkt ihrer Karriere und Gene Kelly in den Hauptrollen liegt jetzt in restaurierter Originalversion in 4K vor, die die ganze Pracht der kaleidoskopischen Technicolor-Farben vermittelt.

Finale mit ”Make Way For Tomorrow”. Von links: Phil Silvers, Rita Hayworth, Gene Kelly

In der Geschichte des amerikanischen Filmmusicals markiert Cover Girl einen Wendepunkt, in dem die Tanzeinlagen nicht länger nur unterhaltsame Zwischenspiele waren, sondern als wichtige Elemente in der Entwicklung der Story fungierten. Durch diese Weiterentwicklung ”wurde das Genre zur höheren Kunst erhoben” (John Kobal). Es wurde auch zum entscheidenden Wendepunkt in der Karriere von Gene Kelly und etablierte ihn als brillanten Tänzer und virtuosen Choreographen. Sein technisch revolutionärer ”Alter-Ego”-Auftritt, in dem er mit sich selbst tanzt, lieferte angeblich die Inspiration für den späteren Klassiker Singin’ in the Rain (ursprünglicher deutscher Kinotitel ”Du sollst mein Glücksstern sein”!) und war laut Kelly die schwierigste Filmsequenz, die er je gedreht hat.

Hayworth spielt Rusty, eine Nightclub-Tänzerin in einem kleinen Club in Brooklyn, der Danny (Kelly), ihrem Liebsten, gehört. Sie träumt davon, einmal auf einer richtigen Broadway-Bühne aufzutreten. Sie bewirbt sich bei einem vom Vanity-Magazin gesponserten Cover-Girl-Wettbewerb. Sie gewinnt, weil sie den Herausgeber an dessen frühere Liebe erinnert, und wird über Nacht berühmt. Ebenso schnell entwickelt sich ihre Karriere als Tänzerin am Broadway, verbunden mit dem Heiratsantrag eines reichen Producers (Lee Bowman). Sie befindet sich in einer moralischen Zwickmühle: Sie muß sich entscheiden zwischen Ruhm und Reichtum und ihren Gefühlen für den Mann, den sie nicht vergessen kann.


Rita Hayworth, Hollywoods ”Love Goddess” (Publicityfoto)

Die Musik stammt von Jerome Kern mit Lyrics von Ira Gershwin. Die sieben Songs stellen alle Plot-Funktionen dar. Der Titelsong dient der aufwendigen Inszenierung des Cover-Girl-Wettbewerbs, unter Mitwirkung von 15 tatsächlichen Gewinnerinnen von Magazin-Wettbewerben. Der Song ”The Show Must Go On” wird im Nightclub auf einfache, naheliegende Weise geboten, und Sidekick Genius (Phil Silvers) hat eine Solonummer; ”Who’s Complaining?”, ein aktueller Song über Rationierung und kriegsbedingte Engpässe. ”Put Me to the Test” ist ein einschmeichelnder Song, der Dannys Liebe für die Angebetete ausdrückt; er beginnt in einem Kleiderladen und probiert den Text mit einem Mop aus, bevor er Mut faßt und sich direkt zum Mädchen hinwendet. Der Hauptsong des Films, von dem Ira Gershwin behauptet, daß er am leichtesten zu schreiben gewesen sei, ist der unsterbliche ”Long Ago and Far Away”: Er gilt bis heute als einer der schönsten Songs, die je für einen Film geschrieben wurden. Die Szene ist der Nightclub nach Feierabend, wenn die Stühle auf den Tischen gestapelt werden und Genius auf dem Piano klimpert. Danny macht sich Sorgen um Rusty. Wenn sie die Szene betritt, wird klar, daß sie zusammen sind. Der Song wird zur Basis eines eleganten, sinnlichen Tanzes, und in dieser Performance könnten es Kelly und Hayworth mit Astaire und Rogers in Höchstform aufnehmen.

Charles Vidor’s Technicolor musical laces wartime escapism with raw sex. Rita Hayworth’s bewitching Brooklyn nightclub dancer Rusty finds Broadway and a wealthy husband within her grasp when she wins a modelling contest and becomes the in-demand ‘cover girl’ of the title. The humble pleasures holding her back are Gene Kelly, as Danny the night-club manager and her devoted paramour, and comedian chum Genius, played by Phil Silvers. The glamour provided by the handsome leads, the wish-fulfilment plot and the gorgeous climactic number are there to add sparkle to the movie’s old-fashioned message about the value of friendship and hard work - fine things to remember, no doubt, in the difficult days of 1944. Hayworth is magnificent: sexy and good-humoured. [...] Kelly, who was on loan from MGM and took on choreography duties with a young Stanley Donen, offers an enchanting romantic performance, and his dance scenes are, needless to say, sublime, especially when he partners his own superimposed self in ‘Alter-Ego Dance’.

The songs, most of them delightful if not cast-iron classics, are by Jerome Kern and Ira Gershwin. The highlights are love songs ‘Put Me to the Test’ and ‘Long Ago (and Far Away)’, plus the morale-boosting ‘Make Way for Tomorrow’ performed by Hayworth, Kelly and Silvers with disarming gusto. That said, Silvers rhyming ”because of Axis trickery/My coffee now is chicory” in his lecherous rationing ditty ‘Who’s Complaining?’ can, once heard, never be forgotten. This is one of the wittiest big studio musicals, and the peerless Eve Arden, as a sardonic fashion journalist, gets all the best, most innuendo-laden lines, followed closely by Silvers. Opening number ‘The Show Must Go On’ seems to openly taunt members of the crowd who took their seat merely to gawp at Hayworth’s lovely legs.

Pamela Hutchinson: Sight & Sound, London 2017

‘Put Me to the Test’: Rita Hayworth, Gene Kelly

[...] In the beginning [Columbia boss] Harry Cohn had an idea and the idea had a title - Cover Girl. Rehearsals for the dance routines began early April: shooting May 27th, 1943. It was the studio’s most ambitious production for the year and their first Hayworth film in colour. Along with Meet Me in St Louis, released the same year, it has since been credited with the arrival of the musical as an art. Actually, the idea for Cover Girl had been presented to Harry Cohn by Warner Brothers’ publicity man Robert Taplinger after his own studio turned it down. It twas just the idea of doing a picture about cover girls. Since Rita Hayworth was on nearly every cover it must have seemed an inspired title to Cohn.

Writing in the’fifties as a programme planner for the British Film Institute, Karel Reisz stated the general opinion: ”In Cover Girl we can see the transition from the old to the new taking place. Though its story has the usual backstage background, many of its numbers are staged in the open air and characters dance in it for the joy of dancing and as an expression of mood, not simply as professional performers. (Astaire, as will be noted, always played a dancer in his films; Kelly did in Cover Girl but has since increasingly danced character parts.) The design of costumes and sets, moreover, is notably above the usual standard of the routine product. Cover Girl saw, too, the emergence of Gene Kelly as a choreographer himself playing the role which he has since played often again: he dances pieces of ‘plot’ instead of interpolating numbers and his style is that of a ballet dancer rather than that of a ‘hoofer’. Already in Cover Girl the numbers choreographed by Kelly stand out in sharp contrast against the rest of the film, foreshadowing what was to come.”


Sehnsucht nach Brooklyn: Rita Hayworth, Gene Kelly

To see Kelly’s highly vaunted choreography now is to observe the efforts of a talented man exploring new limits at the expense of a homogenous melding with his surroundings. What the film has not lost is that ‘uniquely ‘forties Technicolor lushness, the wry wisecracking of Eve Arden, the glow of Kern’s score and the ebullience, the sheer joy Rita exudes so effortlessly. In private and in her work she had never been happier and the camera gained by it. [...]

The auspicious atmosphere conducive to everyone giving of their best was marked by the production line-up - either continuing or beginning Rita’s working partnerships with some of the finest exponents of creative craftsmanship. Rudolph Maté, who had photographed Dreyer’s Passion of Jeanne D’Arc before going to Hollywood was the principal photographer on Cover Girl. The Hungarian, Charles Vidor, who to everyone’s surprise was assigned his first musical, had directed Rita’s first starring film and was to direct her greatest successes.. [...]

The realistic attitude to the characters in the story adopted by Schwartz and Van Upp paid off. It gave the musical an unexpected bite, aided the dramatic development and effectively knitted the story numbers like ‘Long Ago and Far Away’ into the plot. The film was a departure from the then-current musical convention in that it told a very believable and touching love story in spite of the fact that it twas all about hoofers and people in show business. Wherever possible, the songs evolved out of the personal situation of the two leading players, heightening their feelings as much as possible, as the emotionally charged romantic ballad ‘Long Ago and Far Away’, mentioned above, and with ‘Make Way for Tomorrow’. [...]

John Kobal: Rita Hayworth - The Time, the Place and the Woman
Pamela Hutchinson: Sight & Sound, London 2017

Auszeichnungen:

Oscar 1945 für die beste Musik eines Filmmusicals, Oscar-Nominierungen für Farbfotografie, Art Direction eines Farbfilms, Song (”Long Ago and Far Away”), Sound.